Annons

Jag tränar när jag sitter stilla

Pilatesbollen - min datorstol.

Det började med att en sjukgymnast rekommenderade övningar som kroppen liksom gör av sig själv när man satt stilla. Låter som en dröm för de flesta – men det funkar. För två år sedan köpte jag en rejäl pilatesboll som jag började använda som kontorsstol på jobbet, framför datorn. Sedan blev den sunkig och glömdes bort. Har den fått luft och funkar lika bra igen. I början blev jag faktiskt lite trött i ryggen – för den måste hållas rak. Annars rullar bollen i väg och jag faller. Vill jag känna mig lite vild och lössläppt – som nu när det är fredag – passar jag på att göra några höftsvängningar. Det är inte mycket som behövs för att höja tjoho-faktor!

Annons

Väninnan sjukgymnaste i Gävle hejar på och tipsar om  flera övningar som kan funkar samtidigt som man jobbar:
–  En sådan boll kan man ha mycket kul med! Att sitta på en sådan ger en bättre, öppnare vinkel i höften vilken påverkar ryggkotpelaren på ett bra sätt, diskarna trycks inte ihop lika mycket som om man sitter på en 90°-sits. Ett plus är att du dessutom jobbar med djupa bålmuskler både fram och bak hela tiden. Så undviker du ett statiskt arbete.  Om man vill stå upp en stund kan man placera den bakom ryggen mot en vägg och göra knäböjningar med ryggen kvar mot bollen. Känns fint i benen och bra för bålstabiliteten, säger hon.

Låt höfterna svinga och bollarna rulla!

LÄS OCKSÅ

(19)
(0)


Annons


Annons

Senaste från allas